Kontrast
To takie proste!
Przedszkole nr 30 "Mały Olimpijczyk"
Strona głowna  /  Galeria  /  KONIKI I ICH DARY
KONIKI I ICH DARY
data dodania: 2017-10-05


W naszej grupie realizujemy program Dar Zabawy. Program uwzględnia założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla, który za podstawową formę aktywności uważał zabawę. Jego zdaniem zabawa prowadzi do wszechstronnego rozwoju i przygotowania do nauki. Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka. Dary służą wzbogacaniu wiedzy dzieci o świecie oraz rozwijają szereg umiejętności: sprawność manualną, wyobraźnię przestrzenną, myślenie twórcze, kompetencje pamięciowe, aktywność werbalną, pojęcia matematyczne, procesy poznawcze, kompetencje społeczne i komunikacyjne. Dary to jednym słowem pomoc przygotowująca do nauki szkolnej, zwłaszcza w zakresie czytania, pisania, matematyki i działań artystycznych. Aktywność dzieci oparta jest na działaniach odbywających się  w sali przedszkolnej, a także poza nią.   Dary to materiały, które dostarcza nam przyroda oraz zabawki stworzone przez dorosłego dla dzieci. Dary Froebla to materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także- mozaiki, patyczki, pierścienie, i punkty.  Organizacja pracy według programu przebiega pod postacią zajęć w Porannym Kole, w których realizowane są treści dydaktyczne takie jak aktywność językowa, artystyczna, matematyczna, przyrodnicza, ekologiczna, ruchowa i zdrowotna a także poprzez Aktywności zabawowo – zadaniowe w grupach. Aktywność w grupach zabawowo – zadaniowych realizowana jest po zajęciach w  Porannym Kole. Praca w grupach odbywa się w zorganizowanych kącikach: Kąciku Darów, Kąciku Twórczym, Kąciku Badawczym i Kąciku Gospodarczym. Grupa pracuje w tym samym składzie przez cały tydzień. Działanie takie jest celowe  i planowe, a jego zadaniem jest rozwijanie kompetencji społecznych dzieci  i rozwijanie ich wiedzy społecznej. Praca w grupach odbywa się metodą stacyjną – grupy w ciągu kolejnych dni przechodzą do kolejnych kącików. Poznawanie darów idzie w parze z pracą w kącikach. Na koniec każdego tygodnia odbywają się zajęcia zintegrowane podczas których podsumowujemy pracę w Porannym Kole oraz działania w poszczególnych kącikach.

Małymi kroczkami w ubiegłym roku szkolnym  wprowadzałyśmy dzieci w świat Darów Froebla.  Na początku każdego tygodnia  odkrywaliśmy  po kolei jeden Dar.  Bardzo ważna była kolejność zapoznawania się dzieci  z Darami, gdyż następny wynikał z poprzedniego. Pracując w grupach  zabawowo – zadaniowych uczymy się współpracy, samodzielności, słuchania siebie nawzajem i wspólnego rozwiązywania problemów.

 

                                                                                                   Małgorzata Kogut i Milena Bernaczyk



Komentarze
Dodaj komentarz
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Komentarz
Wpisz wynik: 2+1